In sommige sectoren is er veel concurrentie. Als je daarmee te maken hebt kan het lastig zijn om voldoende opdrachten binnen te halen en op die manier genoeg omzet te draaien. Natuurlijk is het belangrijk om goed onderzoek te doen voordat je een bedrijf start. Zoek uit of er ruimte is voor een bedrijf als het jouwe en kies anders indien mogelijk voor een andere opzet of desnoods andere producten. Maar dat is natuurlijk niet altijd haalbaar. Met goede promotie kun je ook een heel eind komen.


Werken met giveaways

De kosten gaan voor de baten uit, luidt een oud gezegde. Dat is maar al te waar. Je moet meestal eerst investeren voordat je er iets voor terugkrijgt. Je kunt je bedrijf promoten met zogenaamde giveaways. Kleine presentjes met een relatief lage stukprijs waar je mensen wel heel blij mee kunt maken. Veel mensen vinden het namelijk al leuk om iets te krijgen. Dat hoeft niet iets heel duurs te zijn. Kies bijvoorbeeld voor aanstekers met logo. Die kan iedereen wel gebruiken. Rokers maar ook niet-rokers vinden een aansteker altijd wel handig. Je kunt er immers ook kaarsen of de barbecue mee aansteken. Dankzij het logo op de aansteker wordt de gebruiker steeds even herinnerd aan jouw bedrijf. Wie weet levert dat een bezoek aan je website op. Hier kan dan weer een bestelling of offerte aanvraag voortvloeien.

Hoe bestel je producten met jouw logo?

Wil je BIC aansteker bedrukken, balpennen of een ander artikel? Dat regel je snel en gemakkelijk online. Je kiest een product, geeft aan hoeveel stuks je wilt en uploadt een digitaal bestand van het logo of de tekst die erop moet komen. Je ontvangt hiervan meestal een proefdruk per e-mail. Beoordeel deze zorgvuldig. Aan de hand van deze proefdruk wordt de opdracht uitgevoerd. Kies een kleur van het product die goed in contrast is met die van jouw logo. Bedenk dat een grotere afname een lagere stuksprijs oplevert. Maar houd in gedachten dat 1.000 aanstekers of balpennen wel erg veel is als je er per week maar een stuk of tien weggeeft of gebruikt.

Online promotie is onmisbaar

Misschien tegen wil en dank, maar je ontkomt er bijna niet meer aan om je bedrijf ook via internet te presenteren. Maak dus een website of laat dit doen door een professional. Zorg er vervolgens voor dat deze website door Google en andere zoekmachines wordt gevonden. Je kunt daarnaast gebruik maken van online advertenties om je website nog beter onder de aandacht te brengen. Veel bedrijven maken hiervoor gebruik van Google Ads. Aan de hand van door jou opgegeven zoekwoorden wordt je website getoond aan gebruikers van Google als advertentie. Als er op de link wordt geklikt betaal je hiervoor een vergoeding. De hoogte hangt af van de populariteit van het zoekwoord. Je kunt altijd een plafond instellen voor het aantal kliks. Zo houd je de kosten beheersbaar.