Waar eerder het ophogen van de weg dé oplossing leek, bleek tijdens het uitwerken van de plannen dat de manier van aanleggen meer onderzoek nodig heeft.
Uitbreiding onderzoek
Eind 2024 leek de maatregel om de weg tijdens het groot onderhoud van 2028 op te hogen de oplossing tegen de wateroverlast op de N510. Dit jaar startte een studie om deze maatregel verder uit te werken en bleek een aantal zaken niet goed genoeg onderzocht. Zo kan het ophogen van de weg negatieve gevolgen hebben voor het natuurgebied waar de weg in ligt. Ook wil de provincie dat Bergen aan Zee tijdens de aanlegfase zo goed mogelijk bereikbaar blijft. Om de gevolgen van het ophogen van de weg goed in beeld te hebben, heeft de provincie een ingenieursbureau de opdracht gegeven een uitgebreid onderzoek te doen.
Andere oplossingen zoeken
Naast het onderzoek naar de gevolgen van het ophogen van de weg, onderzoekt het bureau ook de mogelijkheid van een betere afwatering. Betere afwatering leek eerder niet mogelijk. Ook onderzoekt het bureau de kans dat extreme en langdurige regenval zich in de toekomst herhaalt. Het bureau mag daarnaast met alle gegevens van het onderzoek een andere oplossing bedenken als zij denken dat die beter is. De extra onderzoeken worden gedaan om vertraging in de planning te voorkomen als ophoging te veel negatieve effecten blijkt te hebben.
Planning
Het onderzoek moet in het voorjaar van 2026 afgerond zijn, daarna beoordeelt de provincie de resultaten. De uitvoering van de maatregel vindt plaats bij het groot onderhoud van 2028. Dit wijkt niet af van de eerder gedeelde planning voor het ophogen van de weg. Als de wateroverlast op de N510 zich voor die tijd herhaalt, past de provincie tijdelijke maatregelen als zandzakken, pompen en waterwagens toe. Ook kan de weg snel in één richting afgesloten worden met een om-en-om-regeling om de weg zo veilig mogelijk te houden. Deze maatregelen blijven beschikbaar tot er een permanente oplossing is.

8.0 ℃







































