BERGEN - Bijna 40 vmbo-debatteams uit heel Nederland gingen vandaag in Wijk bij Duurstede in debat over uiteenlopende maatschappelijke stellingen. Overtuigend spreken, goed luisteren en je verplaatsen in een ander waren de ingrediënten die nodig waren om de titel ‘vmbo debatkampioen 2019’ binnen te kunnen slepen.

Na drie spannende debatrondes met indrukwekkende speeches heeft het team van Berger Scholengemeenschap de meeste punten behaald op argumentatie, presentatie en teamwork. Zij mochten met de beker en de titel ‘Landelijk Debatkampioen’ naar huis gaan. De titel ‘Beste Nieuwkomer’ ging dit jaar naar het Heldring College uit Den Haag.

Over het toernooi
Het landelijke vmbo debattoernooi is de grootste debatcompetitie binnen het vmbo en werd dit jaar voor de twaalfde keer georganiseerd door Stichting Nederlands Debat Instituut. Deze stichting ontwikkelt al meer dan 20 jaar speelse debatactiviteiten voor scholen die ervoor zorgen dat leerlingen nieuwsgierig blijven, overtuigender durven spreken en zorgvuldiger leren luisteren.

Het toernooi werd mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Fonds21, het Gieskes-Strijbis Fonds en de Adessium Foundation. Gastlocatie was dit jaar het Revius Wijk in Wijk bij Duurstede.

Naast dat debatteren door de scholieren spannend en leuk wordt gevonden, ontwikkelen zij ook actief hun spreek- en luistervaardigheden. Zo zei één van de deelnemers “Ik wilde altijd wel mijn mening laten horen, maar wist nooit zo goed hoe ik dat moest doen. Ik schaamde me heel erg, was bang om uitgelachen te worden. Met debatteren heb ik echt zoiets van: het maakt niet uit wat voor mij dom voelt, ik moet het gewoon doen. Daar leer ik alleen maar van.

Stellingen
Ook dit jaar zetten de vmbo’ers hun tanden in actuele, uitdagende stellingen, waaronder:

· Bij ernstige armoede is een kindhuwelijk gerechtvaardigd
· De overheid moet een financiële bonus geven aan meisjes die na hun opleiding fulltime gaan werken
· Iedere middelbare scholier moet één keer per jaar een les geven bij een vak naar keuze (improvisatiestelling)

De scholieren hebben de stellingen vooraf kunnen voorbereiden, maar hoorden pas kort van tevoren of zij voor- of tegenstanders moesten zijn. Ook volgde in de derde debatronde een improvisatiestelling die pas op de dag zelf bekend werd gemaakt.