BERGEN - De onstuimige groei van biefstuk-keten Loetje wordt gefinancierd door de eigenaren van discountketen Action, dat achterhaalde zakenblad Quote. Van drie vestigingen in 2011 is Loetje inmiddels gegroeid naar achttien en dat moeten er volgens Quote snel meer worden.
Volgens Quote blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel dat Loetje op – voorlopig – 28 vestigingen mikt. Elk jaar moeten er vier Loetjes bij komen, waarbij nu wordt gekeken naar Den Haag, Delft, Breda en Oegstgeest. Er wordt zelfs gedacht aan internationale groei: Barcelona, Amerika en Londen worden genoemd.
Volgens het zakenblad komt het geld voor die snelle expansie van twee van de drie oprichters van Action: Boris Deen en Rob Wagemaker, beiden aandeelhouder in de keten. Als het management van Loetje kans ziet een nieuwe vestiging te openen, gaan ze naar die geldgevers die vervolgens hun portemonnee open zetten, beweert Quote.
De omzet met de huidige achttien vestigingen schat het blad op een slordige € 75 miljoen. Om alle biefstuk-eters bij Loetje van hun stukje in Blue Band gebakken vlees te voorzien, zijn dagelijks 450 koeien nodig, berekende Quote. Dat zijn er 165.000 per jaar. De meeste vestigingen tellen honderden stoelen (die in Rotterdam wel 400) en op een goeie avond kan een tafel tot wel vier keer bezet worden.